Hvis jeg ikke var lærer…

Lad os bare for et kort øjeblik lade som om, jeg ikke var lærer i den danske folkeskole. Lad os nu bare sige, at jeg “bare” var forælder til et kommende skolebarn. Et barn, der skal starte om en måned i mini-SFO.

Ville jeg så være imod den nye skolereform?

Ja!

Hvad så hvis, jeg ER lærer. Og overraskende måske (for nogen) ikke pr. automatik var imod forandringer. Ville jeg så være imod den nye skolereform?

Ja!

Ok, men lad os så sige, at jeg var lærer OG forælder til et kommende skolebarn OG omstillingsparat på én gang. Måske endda ligefrem søgte efter forandringer på folkeskoleområdet. Hvad så? Tror du, jeg er imod?

Du har ret!

Hvad er jeg så imod?

  • Jeg er imod, at man vil bestemme over mit barns og min fritid sammen.
  • Jeg er imod, at man ikke tilgodeser det rige forenings- og klubliv, vi har i Danmark.
  • Jeg er imod, at man ikke lytter til forskere og andre eksperter på området, og at man direkte fordrejer deres vurderinger, så de passer til ens egen agenda.
  • Jeg er imod, at man lover forandringer i en skole, der trænger til det, og ikke har det økonomiske fundament eller de pædagogiske og didaktiske begrundelser i orden til at holde, hvad man lover.
  • Jeg er imod, at man presser en overenskomst ned over hovedet på lærerne og dermed blander politik og arbejdstidsforhandlinger sammen.
  • Jeg er imod, at man lader som om, man vil forhandle, når man allerede inden har bestemt sig for, at det vil man ikke.
  • Jeg er imod, at man spilder min tid både som forælder og som lærer og som ildsjæl, når man alligevel ikke har tænkt sig at lytte til, hvad jeg har at sige.
  • Jeg er imod, at jeg ikke kan gøre en skid ved det hele og føler mig låst fast i en forhandling, der i virkeligheden er et diktat fra min øverste chef.

Men mest af alt, er jeg imod, at man ikke kigger på vores børn. Og finder ud af, hvordan vi allerbedst, sammen, ALLE os der arbejder med deres skole, kan tilgodese de behov, de hver især har for god undervisning og udviklende læring. Vi er skole for børnene. Og det synes jeg, man glemmer lige nu. Og det er jeg virkelig meget imod.

16 thoughts on “Hvis jeg ikke var lærer…

    • Så er det dælme godt, at vi ikke lever i et socialistisk land.
      Vi har jo den mest MØRKEblå socialdemokratiske regering…!!!!
      Iøvrigt er jeg helt enig med artiklens forfatter

  1. Som folkeskolelærer skutter jeg mig og ryster på hovedet….som forældre glæder jeg mig egoistisk over, at mine børn er igennem skolen. At jeg også er både mormor og farmor gør kun mareridtet fuldendt…

  2. Jeg bekymrer mig for mine elever – jeg er speciallærer – mine elever magter knap at gå i skole til kl. 13.00 hver dag! Trods inspirerende, spændende og aktive opgaver! Hvordan skal de komme igennem en lang skoledag? Hvad med deres sociale liv efter skole og hvad med fritidsjob?

  3. Pingback: Grundlæggende…ikke imødekomme…ønsket om…at modernisere | Fra hoved til pen

  4. Som forælder gruer jeg også ved tanken om. at staten pludseligt vil overtage mine børn, med deres heldagsskole og mangel på ægte moderkærlighed. Det er det mest groteske jeg har oplevet i mit liv og hvis det virkeligt bliver sat på spidsen, så finder jeg folk, at undervise sammen med og tager mine børn hjem. Det er som om vi var i Kina, hvor forældre ikke tør sige deres ærlige mening om regimet til deres egne børn. Jeg vil til hver en tid, sørge for at fortælle mine børn, at der var engang, hvor forældre godt måtte have fritid med deres børn, men de onde socialister overtog dem!

  5. jeg undre mig over at jeg overhovedet fik noget ud af skolen da jeg gik i denne for snart 30år siden. den gang kunne man jo efter nutidens krav ikke gøre det rigtigt. det sjove ved det er at ungdommen både staver og regner adhelv. til idag.

    Nej ophøj mæglingsforslaget til lov, og forlang at lærerne er på skolen i samfulde 37 timer om ugen. Det kunne man finde ud af at gøre for off. ansatte i regionerne. hvorfor skal lærerne blive ved med at have særbehandling. tøt øjnene og tag en kiks!

  6. Sjovt at se denne pludselige entusiasme der bliver etableret her når det drejer sig om de lukrative goder lærerne har, står til at forandre sig. Der bliver ikke vist samme entusiasme og etablering af facebook grupper og websites med “Vi gør det for dårligt!” Facts er at rigtig rigtig mange børn ender deres skolegang UDEN at være i stand til at læse ordentlig. Hvis det var det private arbejdsmarked og man har leveret et så dårligt resultat, så var det ud på r** og albuer.
    Nu er turen kommet til lærerene. Det bliver stillet krav = Lærerene får sig et kultur chok. Det starter på lærer studierne, med høj fravær. Så er stilen ligesom lagt. Det er sådan en kultur, uden krav, ingen måling på performance, men bare pakket ind i vat og budding holdninger der skaber denne ligegyldighed.
    Lav et site om at HJÆLPE børnene til at læse og ikke jeres interne ansættelsesforhold. Fordi det viser jeres sande ansigt. Det er kun det i går op i.

    • Ingen tvivl om at lærerne skal holdes op på det stykke arbejde de udfører! Alt for mange børn forlader folkeskolen uden at kunne hverken læse eller skrive, og det skal der gøres noget ved!
      Nu er det bare sådan, at heldagsskolen langt fra er løsningen på problemet. To uafhængige undersøgelser (Timss-rapporten og Pirls-undersøgelsen, begge fra 2012) viser begge, at folkeskolen står over for et kvalitetsproblem – ikke et kvantitetsproblem.
      Dette er ikke et spørgsmål om forringelse af lærernes arbejdsvilkår (det er en helt anden diskussion). Dette er et spørgsmål om at forbedre folkeskolen, der hvor der er behov for forbedring. Her skyder heldagsskolen langt forbi målet.

  7. Tænk…jeg synes, at det er en god ide. Og jeg er mor til 2 børn i hhv. 2. og 3. klasse. Jeg har så stor tillid til jer lærere at jeg ved, at I finder på stimulerende og lærerige eftermiddage for mine børn, så de kommer trætte, mætte og glade hjem fra skole hver dag. Jeg glæder mig faktisk til det.

  8. Der har og vil altid blive stillet krav til lærergerningen… Desværre er det blevet en folkesygdom, at ALLE har en mening om hvad en lærer bør gøre og ikke gør!! Hvorfor kigger alle disse negative øjne ikke ud på samfundet, og spørger – hvad kan vi gøre, for at folkeskolen bliver bedre og at vores børn bliver dygtige elever???

    “Tænk hvis kirurgen ikke var forberedt på operationen?”

  9. Pingback: Hvad siger 5200 likes? | Fra hoved til pen

  10. Vel brølt. Eneste “hul i osten” – skoleudspillet er ikke en reform (endnu). Der forhandles og mange er kritiske, og i mit parti (Det Konservative Folkeparti), gør vi vores for at planerne om en helhedsskolen m.v. ikke realiseres.

  11. Da jeg startede med at gå i skole, var samfundet enkelt og kravet til at kunne stave og regne var stort set det eneste, der mødte eleverne. Forældrene forventede at børnene gjorde, som der blev sagt. Fagene var udenadslære og hvis man ikke kunne følge med, var der et arbejde til en alligevel. I dag er kravene til de unge langt mere komplekse. De færdigheder, som vi andre kunne klare os med, er stort set overtaget af maskiner. Der er stavekontrol og regneark, så der skal langt mere komplekse færdigheder i brug. Det er nødvendigt at kunne begå sig på flere sprog, have kendskab til it på mange områder og børnene skal kunne forholde sig til en viden, der ikke er statisk, men uhyre kompleks. De skal arbejde sammen med mange forskellige slags mennesker, og der er ikke mange job, der ikke kræver både specialkunnen og gode sociale færdigheder. Samtidig har vi aldrig set så mange børn med diagnoser og manglende færdigheder til at indgå i fællesskaber, ikke mindst fordi familiens hverdag er stresset og krævende. Forældre prøver at støtte alt det, de kan, men der er ikke meget overskud. Alligevel skal lærerne inkludere alle børn i den normale klasse uden særlig støtte og få undervisningen til at fungere, så både den dygtige og innovative elev bliver motiveret, samtidig med at den svage elev skal have opgaver på sit niveau og den hyperaktive elev, skal fastholdes på de stillede opgaver. Det kræver mere end en smule forberedelse at kunne tilgodese disse krav til den enkelte time. Samtidig skal læreren være up-to-date på it-området og bruge alle de nye muligheder som den interaktive hverdag giver. Eleven skal kunne benytte regneark og geogebra som redskaber, skal kunne bruge korpus-viden i sprogfagene og analysere nutidige, relevante tekster og medier i dansk. De skal lære at forholde sig kritisk til enhver oplysning de møder på nettet og i virkeligheden og diskutere på et langt højere niveau end de fleste indlæg i denne debat. Mon ikke der er brug for veluddannede, velforberedte kvalificerede lærere til denne opgave? Men mon ikke også børnene har brug for frirum fra de mange krav, når skoledagen er ovre. Hvor mange børn kan klare mere end 6 timer med alle disse udfordringer. Mon ikke heldagsskolen med tilhørende inklusion vil give de mange børn med stress og diagnoser endnu dårligere vilkår? Lad skolen være og lad de, der kender arbejdspladsens krav indefra få lov til at udvikle skolen. Så får vi en superskole og ikke en skrabe-model!

  12. Pingback: …og så alligevel ikke… | Fra hoved til pen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s